Trafikksikkerhetsplanen for perioden 2025-2028 inneholder både mål, planer og tiltak for at Flekkefjord kommune skal være trafikksikker.
Du kan lese og laste ned den foreløpige trafikksikkerhetsplanen, lengre ned i denne artikkelen - eller begynne med sammendraget her. Lengre ned ligger også skjemaet du kan fylle ut og sende til oss med dine tanker og forslag.
Trafikksikkerhetsplanen kort fortalt
Fire konkrete forslag
Under planens tiltaksdel finnes fire konkrete og fysiske forslag til forbedringer, og siden de kan være interessante for mange, så begynner vi der.
Du kan åpne trafikksikkerhetsplanen og lese mer om de fire konkrete og fysiske tiltakene lengre ned i denne artikkelen
Dagens forstøtningsmur må støpes på nytt, og det skal settes opp nytt kjøresterkt autovern. Det kan også bli aktuelt å utvide prosjektet for å gjøre bakken slakere, men da må kommunen kjøpe litt grunn fra gnr. 203 bnr. 618 (grunneier er positiv). Her kan tiltaket samkjøres med vann- og avløpsarbeid for å gi mer verdi totalt.

Vi jobber med å sikre skoleveien. Kommunen har kontakt med Bane NOR Eiendom, som eier deler av området. Det kan være mulig å søke støtte fra Statens vegvesen via fylkeskommunen, om bedre tilkomst til hjertesoner og trygg skolevei.


Strekningen gjelder fra Lossvollen til Søylandsveien. Her kan det også være mulig å søke støtte fra Statens vegvesen via fylkeskommunen for tiltak som gir bedre tilkomst til hjertesoner og trygg skolevei.

Det skal settes opp bilsperre for å redusere farten der gangstien møter Fløyveien. Det kan også bli aktuelt å utvide prosjektet med flytting av fotgjengerovergang og tilpasning/forbedring av turstien.

Nullvisjon
Trafikksikkerhetsplanen 2025–2028 for Flekkefjord kommune har nullvisjonen som hovedmål: 0 drepte og 0 alvorlig skadde i trafikken. Planen skal også være grunnlaget for at Flekkefjord fortsatt kan være godkjent som Trafikksikker kommune.
Bakgrunn og status
Planen bygger på nasjonale og regionale planer og føringer, som Nasjonal transportplan, Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg, Regional plan for mobilitet for Agder og Trygg Trafikks ordning Trafikksikker kommune. Ulykkesanalysen viser 121 personskader i perioden 2012–2022, flest skader på E39 og i aldersgruppene 35–44 år og 65–74 år.
Mål og strategi
Hovedmålet er at folk skal føle seg trygge i trafikken, og at det ikke skal skje ulykker eller nestenulykker. Delmålene handler blant annet om bedre fortau, flere og tryggere gang- og sykkelveier, tilpasset fart, sikre krysningspunkter og bedre belysning. Strategien er å jobbe systematisk i alle sektorer (oppvekst, helse, teknisk, HR m.fl.), kombinere fysiske tiltak med holdningsskapende arbeid og følge nasjonale mål for fart, rus, sikring av barn, myke trafikanter og risikogrupper.
Viktige innsatsområder
- Barn og unge: trygge skoleveier og soner rundt skolene, mer gåing og sykling, trafikkopplæring, bruk av Trygg Trafikk-ressurser og tilbud om valgfaget Trafikk og trafikalt grunnkurs.
- Ansatte og tjenester: krav om beltebruk, rusfri tjeneste, redusert mobilbruk under kjøring og trafikkkrav i anbud og transportkjøp.
- Eldre og myke trafikanter: universell utforming av veger og gangfelt, fokus på hjelm og refleks og tematikk inn i eldreråd og pensjonistforeninger.
Tiltak, økonomi og oppfølging
Kommunen skal gjennomføre prioriterte fysiske tiltak på vegnettet, kartlegge behov for gående og syklende og stille krav til ny kjøretøyteknologi (for eksempel automatisk nødbrems og varsling ved feltskifte) ved innkjøp. Tiltakene tas inn i budsjett og økonomiplan, og det rapporteres hvert år til bystyret om status. Slik kan planen evalueres og oppdateres jevnlig.
Trafikksikkerhetsplanen 2025-2028
Her er trafikksikkerhetsplanens fysiske tiltak (PDF, 1002 kB)
Her er trafikksikkerhetsplanens mål, planer, visjoner, strategi, økonomi med mer (PDF, 849 kB)
Kom med innspill
Fristen for å komme med innspill er 01.02.2026.