Ny teknologi i helse frigjør tid og forbedrer innbyggermøtene

Kommunen har nylig tatt i bruk en moderne samtaleløsning basert på kunstig intelligens som transkriberer og strukturerer samtaler med innbyggere i sanntid. Dette gir helsepersonell og saksbehandlere muligheten til å ha fullt fokus på innbyggeren – og kan heller bruke tid på dokumentasjon i etterkant av møtet.

Hva er dette?

Samtaleløsningen er en nettbasert løsning som lar ansatte ta opp samtaler med innbyggere, enten de er på kontoret, hjemmebesøk eller sykehjem. Løsningen fanger opp og oppsummerer de viktigste detaljene fra samtalen, og genererer et ferdig journalnotat som kan brukes direkte i pasientjournalen.

Fordeler for de ansatte

  • Økt innbyggerfokus: Mindre tid foran skjermen gir mer tid til innbyggeren.
  • Tidsbesparelse: Ansatte rapporterer at de har halvert tiden brukt på dokumentasjon.
  • Fleksibilitet: Løsningen fungerer på mobil, nettbrett og PC.
  • Språkstøtte: Samtaler kan gjennomføres på innbyggerens språk og oversettes til norsk.

Erfaringer fra de ansatte

Saksbehandler Heidi Velund Sirnes i koordinerende enhet forteller at hun har kunnet tatt inn flere av innbyggerne til samtale om helsetjenester, og at hverdagen hennes er blitt betydelig mer effektiv. Hun sier: 

"Jeg kan nå fokusere mye mer på kontakten med innbyggeren og dermed bruke mer tid på å kartlegge behovet for helsetjenester, mens løsningen tar seg av dokumentasjonen."

Hege Gausdal er spesialsykepleier i psykisk helse og mener at løsningen er et svært godt hjelpemiddel for å lette på arbeidshverdagen. 

“Løsningen bidrar til at jeg kan ha økt fokus på innbyggeren i samtalen, og gjør at jeg blir mer ajour med skrivearbeidet/journalføringen. Vi ser at det enda er rom for forbedringer når det gjelder hva løsningen fanger opp i samtalene, men siden den er bygget på kunstig intelligens så vil den lære etter hvert.”

Avdelingsleder Charlotte Tønnessen Tveit har brukt løsningen i sitt arbeid som leder fortrinnsvis til møtereferater i personalmøter. 

"Løsningen gir meg en grei og kortfattet oppsummeringen av møtet og jeg kan ha fokus på å lede møtet fremfor å notere. Oppsummeringen er såpass bra at jeg bruker mye kortere tid på å ferdigstille et møtereferat enn tidligere."

Et skritt mot fremtidens helsetjenester

Kommunen satser på innovative løsninger som forbedrer både innbyggeropplevelsen og arbeidsflyt. Dette er et viktig steg i arbeidet vårt med å modernisere helsetjenestene og sikre kvalitet og effektivitet i møte med innbyggerne våre.