I oktober tar hjemmetjenestene i kommunen i bruk en ny planlegger. Planleggeren heter Visma FLYT Ruteplanlegger.
Hva er Visma FLYT Ruteplanlegger?
FLYT Ruteplanlegger for hjemmetjenesten er et elektronisk planleggingsverktøy som bruker AI til å optimalisere arbeidsdagene og reiserutene for ansatte i kommunal hjemmetjeneste. Verktøyet sørger for riktig person på riktig oppdrag, reduserer reisetid, gir større forutsigbarhet og forbedrer kvaliteten for både ansatte og brukere.
Hva gjør planleggeren?
- Systemet bruker kunstig intelligens for å finne de beste rutene, slik at reisetiden minimeres og tidsbruken på pleie maksimeres.
- Ansatte får oversikt over brukernes adresser, telefonnummer og oppdrag via ett enkelt grensesnitt – alt samles digitalt og oppdateres fortløpende.
- Systemet tar hensyn til kompetansekrav, arbeidsskift, administrative oppgaver, besøksrestriksjoner, tidsvindu, reisetid, transportmiddel og oppdrag som krever flere ansatte.
Hvilke fordeler håper vi dette kan gi ansatte og brukere?
Kommuner som bruker tjenesten har erfart opptil 15% mindre reisetid og 10% mer tid hos brukerne, samt færre forsinkelser og bomturer.
Det har også blitt enklere å gi enkeltbrukere den hjelpen og kompetansen de trenger.
Helsepersonell, brukere og andre kan lese mer (og bestille et foredrag) om den nye planleggeren her:
FLYT Ruteplanlegger