Fremgangsmåte ved deling av eiendom
Bestill kart som viser de ønskede nye grensene. Varsle naboer om planene.
En må først bestille naboliste og kart, dette bestilles gjennom egen nettportal og sendes til naboene.
På kartet må det tydelig vise:
- Tegnet inn de ønskede nye grensene.
- Andre grenser skal vises.
- Parsellnummer.
- Adkomst og parkering
Dette skal så legges ved når det søkes om deling.
Bestilling av naboliste og kart kan du gjøre her
Er du eller er det flere eiere av eiendommen?
Hvis du søker på vegene av andre, eller det er flere eiere. Da må det lages fullmaktsskjema fra de du søker på vegne av. At du bruker skjema for deling må presiseres under “Tillatelse til andre disposisjoner enn nevnt over” i fullmaktsskjema.
Du finner fullmaktsskjema her
Dette MÅ sendes i originalversjon i posten til kommunen:
Flekkefjord kommune
Kirkegaten 50
4400 Flekkefjord
Merk skjemaet med “Gjelder sak om deling av eiendom gnr. xxxx, bnr. xxxx”
Bestill oppmåling ved deling av eiendom
For å søke om oppmåling samtidig som du sender inn søknad om deling. Da må du fylle ut et oppmålingsskjema og legge den til som vedlegg til saken. Det må være underskrevet, men du kan scanne eller ta et godt og klart bilde av søknaden, slik at du kan legge den ved søknad om deling i et senere steg.
Du finner søknad om oppmåling ved deling her (PDF, 185 kB)
Sender du inn bestilling av oppmåling for andre enn deg selv?
Da må du fylle ut det riktige delene i det samme fullmaktsskjema du sender inn for deling.
Sjekk reguleringsplanen for eiendommen
Det er viktig at du sjekker reguleringsplan gjeldende for din eiendom før du sender inn søknad om deling til kommunen. Det kan hende at det ligger plankrav for deling eller annen informasjon som juridiske bestemte tomtegrenser e.l. som gjør at du må søke om dispensasjon eller omregulering.
Les mer om hvordan du kan finne reguleringsplaner og informasjon om dispensasjon.
Innsending av søknad om deling og fullmaktskjema
Har du nå fått tak i alle delene ovenfor vil du nå være klar til å sende inn søknaden om deling og fullmaktsskjema. Delesøknaden kan enten sendes inn digitalt eller i papir:
Søknadsskjema digitalt
Søknadsskjema papir
Må du har skjema i papir, ta kontakt med skranken på rådhuset.
Innsending av fullmakts- og sammenslåingsskjema
Dette MÅ sendes i originalversjon i posten til kommunen:
Flekkefjord kommune
Kirkegaten 50
4400 Flekkefjord
Merk skjemaet med "Gjelder sak om deling av eiendom gnr. xxxx, bnr. xxxx"
Hvem det gjelder
Dersom du eier en eiendom eller har fått eierens tillatelse, og ønsker å dele eller skille ut en tomt - enten den er bebygd eller er ubebygd, gjelder dette for deg.
Saksgangen i delingssak
Når søknaden er godkjent, kan oppmåling av de nye grensene starte. Dette skjer forutsatt at søknaden om oppmåling er sendt inn sammen med delingssøknaden.
Hvem er ansvarlig for behandlingen av søknaden, eller vil du snakke med vedkommende?
Gjelder søknaden en landbrukseiendom skal søknaden vurderes etter jordloven og plan- og bygningsloven. Det er landbruksavdelingen som er saksbehandler. Er det en vanlig eiendom som ikke er tilknyttet en landbrukseiendom er det byggesak som er saksbehandler.
Behandlingsfrist
Plan- og bygningsloven
Saksbehandlingstiden hos kommunen er 3 uker eller 12 uker fra kommunen har mottatt komplett søknad, men antall uker er avhengig av om det er søkt om dispensasjon eller ikke.
Fristen gjelder ikke i den tiden det tar å få uttaler fra andre myndigheter, som naturfaglige uttalelser, uttale fra vegmyndigheter (kommunale og statlige), statsforvalter og andre.
Jordloven
Saksbehandlingstiden etter plan- og bygningsloven stanser når saken er til behandling etter jordloven. Det er ingen spesifikke behandlingsfrister etter jordloven, men saken skal behandles innen rimelig tid.
Oppmåling
Saksbehandlingsfrist er 16 uker fra kommunen har mottatt all aktuell og nødvendig dokumentasjon.
Denne fristen løper etter at saksbehandlingen etter plan- og bygningsloven og jordloven er vedtatt og sendt videre til oppmåling.
Hva koster det?
Du må betale for både delingssøknad og oppmåling.
Delingssøknad koster:
Oppmåling koster:
Priser for oppmåling finner du i gebyrregulativet.
Hva skjer videre?
Etter at søknaden er behandlet og det er gitt tillatelse til opprettelse av ny eiendom. Sendes saken videre til de som skal måle opp grensene på den nye eiendommen.
Når alle parter har godkjent utfallet av oppmålingsforretningen, vil grensepunktene bli merket, nye grenser vil bli registrert i eiendomsregisteret og et nytt gårds- og bruksnummer vil bli tinglyst. Du vil også motta et matrikkelbrev (også kalt målebrev). Et matrikkelbrev viser alle opplysninger om en eiendom, inkludert bygninger og adresser, som er registrert i det norske eiendomsregisteret Matrikkelen.