Musikkfaget i Flekkefjord kulturskole
Flekkefjord kulturskoles instrumentalopplæring foregår individuelt eller i grupper. Opplæringen skal være ut fra elevens alder, nivå og forutsetning med fokus på kvalitet, mestring og spilleglede.
Beskrivelse av faget piano:
Piano er et allsidig instrument. Elevene blir kjent med mange forskjellige typer musikk og ulikestilarter, både klassisk og rytmisk.
Hovedvekten av opplæringen foregår som enkeltundervisning i 25 min pr. uke. I enkelte tilfeller settes nybegynnere sammen i grupper på 2 elever med 50 min. pr. uke. Forutsetningen er at det er 2 elever med samme progresjon og som trives sammen i gruppa.
I løpet av skoleåret vil mange av elevene få del i samspillsituasjoner; f.eks 4-hendig m/lærer,4-hendig med andre elever, 6-hendig eller pianoorkester. Elever fra og med mellomnivå 1 kan få mulighet til å være med i pianoorkester. Dette skjer gjerne i forbindelse med prosjekter eller i perioder i forkant av forestillinger/konserter.
Det vil også bli satt opp gruppetilbud med ulike temaer, f.eks. samspill, gehørtrening, besifring, teori etc. for interesserte elever. Dette kommer som et tillegg til den ordinære undervisningen.
Læringsmål og utviklingsmål:
Læringsmålene, som er tilpasset elevens nivå, forutsetninger og ambisjoner blir til i dialog mellom elev og lærer. Elevens individuelle forutsetninger vil være bestemmende for progresjon og valg av innhold. Undervisning og veiledning fra lærer vil kunne foregå både individuelt og i grupper.
Innhold:
For å imøtekomme individuelle forutsetninger, har vi et kjerneprogram og et breddeprogram.
Kjerneprogram
Eleven må ha et egnet piano hjemme til egenøving. Det er den enkelte elevs forutsetninger, motivasjon og øvingsinnsats som avgjør hvor lenge man befinner seg på hvert nivå. Trinnvisopptredener der mestring og god, komfortabel opplevelse av et trinn før neste trinn.
1) Nybegynnernivå
Bli kjent med instrumentet
Stimulere musikalsk fantasi
Grunnleggende teknikk; sittestilling, håndstilling, anslag
Lytting/gehørtrening; imitere rytmer, små melodier
Høre forskjell dur/moll og spille det
Grunnleggende musikkteori
Enkel komponering med utgangspunkt i rytmisk tekst eller et bilde
Bli kjent med noen tonearter, transponering
Samspill med lærer, elever, mulighet for pianoorkester
Kan være opptreden på grønn, gul, rød og mulighet for lilla
2) Mellomnivå
Videreføring av nybegynnernivå
Opparbeide koordinering av begge hender
Utvider noteomfang
Bli kjent med ulike stilarter
Innføring i besifringsspill
Lage arrangement til egne komposisjoner
Bli kjent med enkelt noteskrivningsprogram
3) Viderekommen nivå
Elever som opparbeider seg håndverksmessig og kunstnerisk kompetanse opp mot opptakskrav til lørdagsskole TUP-program
Breddeprogram
Enkelte elever kan ha behov for en annen tilnærming med andre mål. Her vil spilleglede og opplevelsen gjennom musikk, bruke instrumentet til å formidle et uttrykk, mestring ut fra individuelle forutsetninger være hovedfokus, mer enn progresjon i instrumentale ferdigheter.
Samspill med lærer.
Arbeidsformer:
Bli kjent med instrumentet, utforske klanger og rytmiske motiver, improvisere, forme, lytte, kommunisere, uttrykke, sanse.
Evalueringsmetoder:
Eleven får muntlige tilbakemeldinger fra faglærer gjennom hele skoleåret. Det tilbys utviklingssamtale hvor også foreldre/foresatte blir invitert. Info om slik samtale blir sendt ut i løpet av januar.