Tekniske hjelpemidler – støtte i hverdagenHar du redusert funksjonsevne etter skade, sykdom eller operasjon? Tekniske hjelpemidler kan gjøre hverdagen enklere og bidra til at du kan bo hjemme med trygghet og mestring.Hva er formålet med hjelpemidler?Løse praktiske utfordringer i hverdagenGjøre det mulig å motta stell og pleie hjemmeKompensere for tapt eller redusert funksjonØke selvstendighet og livskvalitetHvem kan få hjelpemidler?Du kan få hjelpemidler dersom:Du har nedsatt funksjonsevneOpptrening alene ikke er tilstrekkeligHjelpemiddelet er nødvendig og hensiktsmessig for å løse daglige utfordringer eller motta hjelp i hjemmetForutsetningerHjelpemidler skal i utgangspunktet hentes og leveres av deg eller dine pårørendeDu må gi beskjed når behovet opphørerHjelpemiddelet skal da leveres tilbake til kommunenHva omfatter tjenesten?Midlertidige behov: Kommunen låner ut hjelpemidler som toalettforhøyere, dusjstoler, rullatorer, rullestoler, gripetenger, krykker m.m.Varige behov (over 2 år): NAV Hjelpemiddelsentralen låner ut hjelpemidler etter søknadTjenesten kan også inkludere montering, tilpasning og opplæring ved behovNår og hvordan får du hjelp?Kortvarig behov: Kontakt Avdeling for rehabilitering og mestring på telefon 38 32 88 40 (man–fre, dagtid)Varig behov: Kontakt Forvaltningsenheten. De henviser til ergoterapeut eller fysioterapeut som kartlegger behovet og hjelper med søknad til NAVAkutt behov: Kontakt hjemmesykepleien på telefon 38 32 83 80PrisTjenesten er gratis.Se ogsåRelevant lovverkForskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinatorFolketrygdloven §5-8Forskrift om hjelpemiddelsentralens virksomhet og ansvarLov om kommunale helse og omsorgstjenester § 3-2FolketrygdlovenPasient og brukerrettighetsloven