§ 1 Målet med skolereglene
Skolereglene skal gjøre skolen til et godt sted å være.
Skolereglene skal bidra til at elevene trives og lærer på skolen. Reglene skal også bidra til å skape et godt felleskap på skolen.
§ 2 Hvem gjelder reglene for
Reglene gjelder for alle elever ved en av barneskolene eller ungdomsskolen i Flekkefjord.
§ 3 Hvor gjelder reglene
Reglene gjelder aktiviteter i skolens regi; på skolen, på turer med skolen, på skoleveien og i skoleskyssen. Reglene gjelder også i det digitale rommet i skoletiden.
§ 4 Når gjelder reglene
Reglene gjelder i skoletiden, når en er på vei til og fra skole, og på skolearrangement.
§ 5 Rettigheter
Dette er elevenes rettigheter på skolen:
- Å ha det trygt og godt på skolen
- Å bli møtt med tillit og respekt
- Å få si meningen din og å bli lyttet til
- Å få delta i skoledemokratiet og å få være med å påvirke skolehverdagen din
- Å få god og tilpasset opplæring
- Å få hjelp om du strever med å komme på skolen, delta aktivt i opplæringen eller følge reglene på skolen.
§ 6 Plikter
Dette er elevenes plikter på skolen:
- Å delta aktivt i opplæringen og gjøre sitt beste. Dette betyr blant annet at elevene skal
- møte til undervisningen i rett tid og melde fra når en er syk
gjøre oppgavene en får - levere arbeid i rett tid
- være oppmerksom i timene og delta så godt en kan
- ikke være på sosiale media eller forstyrre undervisningen
- ha med seg utstyr en trenger og ha skolesakene i orden
- Å møte medelever, lærere og andre med vennlighet og respekt
§ 7 God oppførsel og respekt for hverandre
På en skole er det mange mennesker samtidig, både, barn, ungdom og voksne, og alle må samarbeide og forholde seg til hverandre på en positiv måte for at det skal være en god skolehverdag for alle. Elevene må høre etter og forholde seg til positivt til beskjeder som blir gitt fra de voksne, og alle må ha respekt for hverandre enten en er barn, ungdom eller voksen. Får en dette til er det gode forutsetninger for læring, utvikling og trivsel på skolen.
-
Eksempler på god oppførsel:
- Å være høflig
- Å være hjelpsom
- Å være vennlig
- Å gjøre en god innsats
- Å være en god venn
-
Eksempler på dårlig oppførsel:
- Å bruke stygge ord
- Å ødelegge for andre
- Å forstyrre undervisningen
- Å erte og plage andre
- Å ta andre sine ting
- Å true, krenke eller bruke vold mot andre
§ 8 Hva en ikke kan ha med seg på skolen
Mobiltelefoner, smartklokker og andre private kommunikasjonsmidler skal ikke brukes i skoletiden. Elever som har med slike, leverer disse inn i starten av skoledagen og får de ut igjen når skoledagen/SFO-tiden er slutt. Eventuelt slås de av og ligger i skolesekken mens de er på skolen.
Du skal ikke ha med farlige eller ulovlige ting på skolen.
§9 Skolen, trinnet og klassen sine regler
Skolen kan fastsette egne lokale skoleregler som utdyper, utfyller og konkretiserer reglene i denne forskriften.
Å fastsette egne regler i klasser, på trinnet og på skolen er en viktig oppgave for skoledemokratiet.
Skolereglene skal gjelde det som er viktigst for deg og medelevene dine i skolehverdagen.
Det må ikke bli så mange regler at det blir vanskelig å holde oversikten og etterleve reglene.
Reglene skolen lager kan ikke innskrenke rettighetene du har etter kommunens skoleregler.
§ 10 Brudd på skolereglene
Ved ett eller noen få, mindre brudd på skolereglene kan lærer eller en annen voksen ta det opp med eleven i en samtale. Ved flere eller grove brudd på skolereglene kan skolen bruke en av reaksjonsformene som er omtalt i § 11.
Dersom elevene bruker mobiltelefon, smartklokke eller andre private kommunikasjonsmidler i skoletiden, kan skolen ta fra de telefonen eller klokka og låse den inn for resten av skoledagen. De skal få telefonen eller klokka tilbake når skoledagen er slutt.
Dersom elevene forstyrrer læringen for de andre elevene, kan læreren endre hvor de sitter i klasserommet, gi deg andre oppgaver eller be de levere inn ting som forstyrrer i klasserommet. Dette er eksempler på mindre inngripende tiltak som følger av skolens rett til å organisere og lede undervisningen
Jfr § 13.4 i opplæringsloven (oppdatert fra 01.08.25) kan ansatte gripe inn fysisk mot en elev for å hindre at en elev krenker en person fysisk, skader eiendom eller utsetter seg selv for fysisk fare.
Ansatte i skolen kan også gripe inn fysisk for å hindre at elever forstyrrer undervisningen eller kommer med verbale angrep.
De voksne på skolen skal alltid tenke på hvordan de kan handle til det beste for elevene.
Rettighetene til elevene, blant annet til å ha det trygt, til å bli hørt og møtt med tillitt og respekt gjelder også om de har brutt skolereglene.
Skolen kan ikke bruke andre tiltak enn de som er fastsatt i denne forskriften.
Tiltaket skolen iverksetter, skal stå i et rimelig forhold til regelbruddet. Det vi si at skolen ikke skal reagere kraftigere enn det er grunnlag for.
Skolene skal følge reglene for god saksbehandling.
§ 11 Saksbehandling ved brudd på skolereglene
Nedenfor følger eksempler på hvordan skolen kan reagere om elevene bryter skolereglene flere ganger eller på en alvorlig måte.
Dersom elevene flere ganger eller i alvorlig grad forstyrrer undervisningen eller gjør medelevene utrygge, kan lærer vise de ut av undervisningen i inntil to timer. De skal da få i oppgave å gjøre andre ting på skolen. De voksne på skolen skal være til stede og veilede de(n) det gjelder. De skal få en god forklaring på hvorfor de ikke får delta i undervisningen. De alternative oppgavene de får, skal være slik at en kan lære av dem.
Det kan også bli gitt pålegg om å hospitere eller permanent flytte over til annen klasse eller skole. Det kan også bli gitt pålegg om gjensitting.
Dersom elever på andre måter har en oppførsel som bidrar til å gjøre skolemiljøet utrygt for medelevene dine, skal rektor eller noen andre i skoleledelsen ha en samtale med de det gjelder. De skal ha med seg en de er trygg på i samtalen – det kan være en medelev, læreren, helsesykepleier, sosiallærer, miljøarbeider eller en annen voksen eleven stoler på. Elevene skal få fortelle hvordan de opplever situasjonen. Rektor skal lytte til elevene og legge vekt på det de sier. Rektor skal ta utgangspunkt i at tiltakene skal være til det beste for både den det gjelder og medelevene, og at tiltakene øker sjansene for at elevene følger skolereglene i framtiden. Dersom eleven(e) ikke bedrer oppførselen, skal rektor invitere foreldrene til en samtale.
Om elever ofte bryter en eller flere av skolereglene, skal læreren ta en samtale med de og foreldrene. Da skal en sammen finne ut hva som skal til for at elevene skal klare å følge reglene.
Hvis elever har ødelagt noe som er andre sitt eller skolen sitt, kan de og foreldrene dine bli bedt om å rydde opp og å erstatte det som er blitt ødelagt.
Dersom de har med seg farlige eller ulovlige ting på skolen, vil skolen ta disse gjenstandene fra de. Farlige eller ulovlige ting får de ikke tilbake.
Ved flere eller grove brudd på skolereglene, kan rektor vise elever bort fra skolen. Dette kan for eksempel være om oppførselen går alvorlig ut over tryggheten til èn eller flere medelever, eller om elever bruker vold eller trusler. Skolen skal alltid vurdere andre tiltak i stedet. Elever kan ikke vises bort dersom mindre inngripende tiltak er tilstrekkelig.
Elever på barneskolen kan maksimalt vises bort for resten av dagen. Elever på ungdomsskolen kan maksimalt vises bort for tre dager. Foreldrene skal få melding før elever vises bort for resten av dagen eller lenger, slik at de kan hente eleven(e).
Bortvisning for èn dag eller mer, vil være et enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Lovens regler for saksbehandling gjelder. Rektor har da plikt til å utrede og opplyse saken skikkelig og til å informere om hva som er lagt til grunn for avgjørelsen om utvisning. Elevene har rett til å bli hørt i saken. De har også rett til å klage på avgjørelsen.
Oversikten over er eksempler på reaksjoner og er ikke uttømmende. Skolen skal imidlertid i så stor grad som mulig søke å ikke reagere med andre tiltak enn de som er nevnt her i skolereglene.
§ 12 Skoledemokratiet
Skolen skal hjelpe elevene og foresatte i arbeidet med skoledemokratiet, slik det står i §10-3 og §10-4 i opplæringsloven. Skolen skal legge til rette for at alle elevene skal kunne ytre seg, og oppmuntre dem til å delta i skoledemokratiet.
Skolen skal ha et elevråd og et foreldreråd, slik det står i § 10-5 i opplæringsloven. Elevene kan velge å organisere seg på en annen måte. Det kan foreldrene også. Dersom elevene eller foreldrene ønsker en annen organisering, skal dette fastsettes i skolen sine egne regler. Ved uenighet om organisering fastsettes dette på administrativt på skoleeiernivå.
§ 13 Vurdering
Ordenen og oppførselen din skal vurderes ut fra skolereglene. Hva du kan i fagene skal ikke tas med i denne vurderingen.
Orden henger sammen med om du kommer i tide, er forberedt og gjør skolearbeidet ditt. Oppførsel henger sammen med om du viser hensyn og respekt for andre.