14 Samordnet opptaksprosess
Samtlige barnehager i Flekkefjord samarbeider ved opptak av barn. Likebehandling av barn samt av kommunale- og private barnehager blir ivaretatt. (jf. barnehageloven § 17.).
Opptaksmyndighet
Barnehagefaglig rådgiver foretar opptaket i samarbeid med enhetslederne og styrerne i de enkelte barnehagene. Barnehagefaglig rådgiver er hovedansvarlig for opptaksprosessen, og skal påse at søkernes rettssikkerhet blir ivaretatt og at saksbehandlingen foregår forsvarlig og effektivt.
Det er ett hovedopptak i Flekkefjord pr år. Søknadsfristen er 1. mars, og blir annonsert på kommunens hjemmeside og facebookside. Barnehagene har en fleksibel oppstartperiode der barnet blir tilbudt oppstartdato i perioden fra 1. til 15. august.
Prioritet ved opptak
Søkere med rett til prioritet jf. § 18 i barnehageloven, skal ha første prioritet ved opptaket.
- Barn med nedsatt funksjonsevne, jf. sakkyndig vurdering, har rett til prioritet ved opptak i barnehage.
- Barn det er fattet vedtak om etter lov om barnevernstjeneste §§ 4-12 og 4-4 annet ledd.
Kommunen har jf. barnehageloven, ansvar for at barn med rett til prioritet får plass i barnehage, men “prioritet” er ikke ensbetydende med “fritt barnehagevalg”.
Klage
Det er anledning til å klage på opptak jf. § 17 barnehageloven. Klagen må fremmes skriftlig, og klagefristen er 3 uker etter tilbudsbrevet er mottatt.
Opptakskrets
Barn bosatt i Flekkefjord kommune.
Opptak- og fordelingskriterier:
- Prioritet til barnehageplass
a ) Barn med nedsatt funksjonsevne
b) Barn det er fattet vedtak for etter lov om barnevernstjenester §§ 4–12 og 4 – 4 annet og fjerde ledd.
- Barn med behov og vansker som § 18 ikke favner om.
- Søsken i samme barnehage. Gjelder også halvsøsken, som bor fast sammen.
Søsken prioriteres fremfor barn i punkt 1 og 2 dersom det er begrenset kapasitet i en bestemt barnehage.
- Eldre barn prioriteres fremfor yngre.
- Faktoren hensiktsmessig gruppesammensetning: Det tas hensyn til eksisterende barnegruppe, med utgangspunkt i alder og kjønn. Om nødvendig kan opptaks-/ fordelingskriteriene fravikes for å skape “balanse” i barnegruppen.
- Som hovedregel ved lik prioritering, foretas det loddtrekning for å avgjøre rekkefølgen på søkerne. Det er minimum tre personer tilstede fra opptaksmyndigheten, når loddtrekningen skjer.
Supplerende barnehageopptak:
Søknader om barnehageplass som mottas utover hovedopptaket, blir behandlet i tråd med opptaks- og fordelingskriteriene som gjelder for hovedopptak.
Det gjennomføres ett suppleringsopptak i løpet av barnehageåret. Ved supplerende barnehageopptak tilbys det fortrinnsvis barnehageplass i barnehager som har ledig kapasitet. Dersom antall søkere til barnehageplass er større enn antall ledige barnehageplasser, kan kapasiteten ved enkelte enheter bli utvidet fra nyttår frem til nytt barnehageår (1. august)
Søknadsfrist for supplerende barnehageopptak 15. september. Oppstartsdato i perioden fra 1. januar til 1. mars påfølgende år.
Utover hoved- og supplerende barnehageopptak tilbys det barnehageplasser etter søknad fortløpende når det er ledig kapasitet.
Målsetningen til kommunen er å kunne tilby barnehageplass innen rimelig tid når et behov meldes inn i form av søknad om barnehageplass.
Før opptak:
I forkant av hovedopptak – gjennomføres det før- opptak. Dette opptaket er for de som allerede har barnehageplass i en barnehage, men ønsker å bytte til annen barnehage fra nytt barnehageår. Opptaket foretas etter samme opptakskriterier som ved hovedopptaket.
Søknadsfrist 1.februar
Søknader om barnehageplass som mottas etter søknadsfrist, blir behandlet i etterkant av søknadene som er mottatt innen søknadsfristen.