Retningslinjer

Rutinebeskrivelse for håndtering av klage på lærer i Flekkefjord kulturskole.

Klage

I utgangspunktet skal alle klager løses på lavest mulig nivå, det vil si i dialog mellom lærer/elev. For å sikre dette må begge parter ta ansvar for å legge til rette for en god og åpen dialog gjennom hele skoleåret. Derfor skal det tilbys årlige foreldresamtaler med alle elever/foresatte i Flekkefjord kulturskole.

Vi tar alle klager på alvor, og det er viktig at saker blir så godt opplyst som mulig. Begge parter i saken skal ha anledning til å si sin mening.

Ulike tiltak som kan være aktuelle:

  • Justering av opplæringen
  • Observasjon av undervisning
  • Kollegabasert veiledning
  • Etter-/videreutdanning
  • Ekstern veiledning

Målet er å løse saken på lavest mulig nivå og så hurtig som mulig slik at vi slipper saker som bygger seg opp over lang tid. Dette krever en åpen og god dialog mellom alle parter.

Om saken oppfattes av mottaker som svært alvorlig/brudd på lovverk skal saken snarest meldes direkte til rektor/enhetsleder. Alvorlige saker meldes videre til kommunalsjefer.

Skjema

Det kommer et digitalt skjema.