5 Møtebok
Det skal føres møtebok for møter i alle folkevalgte organer jf. kommuneloven § 11- 4.
Møteboken skal inneholde:
- Tid og sted for møtet.
- Hvem som har deltatt, og hvem som var fraværende.
- Hvilke saker som ble behandlet.
- Hvilke vedtak som ble truffet.
- Avstemningsresultat. I bystyret, formannskap og utvalgene skal det føres opp stemmegivning på partinivå.
- Henvisning til referatsaker.
- Forespørsler, spørsmål og interpellasjoner med de svar som er gitt.
Hvis det blir vedtatt å lukke møtet, skal hjemmelen for lukkingen fremgå av møteboken. Det sammen gjelder for vedtak om at et medlem av organet er inhabil eller får fritak av personlige grunner. Fratrer ett eller flere medlemmer under forhandlingene, protokolleres dette slik at det fremgår hvem som har deltatt i behandlingen av hver enkelt sak.
Protokolltilførsel fra et enkelt medlem vil bare kunne nektes dersom det foreligger særlige grunner.
Møteboken skal gjøres tilgjengelig på kommunens nettside. Møteboken fremlegges til godkjenning på organets neste møte.