3 Habilitet og interessekonflikter
Kommuneloven og Forvaltningsloven gir bestemmelser om habilitet som gjelder for alle folkevalgte og ansatte. Habilitetsreglene skal sikre at de som tar beslutninger og de som tilrettelegger for beslutninger er upartiske og at de ikke kommer i konflikt med kommunens interesser eller innlater seg i forhold som kan virke uheldig på deres handlefrihet og dømmekraft.
Situasjoner som kan medføre konflikt mellom kommunens interesser og personlige interesser skal unngås, likeså situasjoner som kan svekke tilliten til ens upartiskhet. Det forutsettes at en gjør seg kjent med regelverket.
Dersom en er usikker på om personlige interesser kan påvirke avgjørelsen i en sak en har faglig ansvar for eller for øvrig deltar i behandlingen av, skal dette tas opp med overordnede/ordfører.
Eksempler på slike mulige interessekonflikter kan være:
- Forretningsmessige forhold til noen av partene i saker man arbeider med eller skal behandle som folkevalgt.
- Lønnet bierverv som kan påvirke ens arbeid som ansatt i kommunen.
- Engasjement i interesseorganisasjon og for ansatte også politisk virksomhet, som berører forhold som den enkelte arbeider med eller behandler som folkevalgt.
- Personlige økonomiske interesser som kan føre til at vedkommende kommer i en konkurransesituasjon eller lojalitetskonflikt i forhold til kommunens interesser.
- Familiære og andre nære sosiale forbindelser.
- At en oppnår private fordeler.
Som grunnlag for vurdering av mulig inhabilitet (jf. forvaltningslovens § 6. 2. ledd), vises også til Kommunal- og regionaldepartementets veileder om «Habilitet i kommuner og fylkeskommuner».
Det vises for øvrig til gjeldende arbeidsreglement for Flekkefjord kommune.
For å sikre allmennhetens innsyn og øke innbyggernes trygghet for uhildete beslutninger, skal folkevalgte, rådmann og kommunalsjefer i Flekkefjord kommune registrere sine verv og økonomiske interesser i KS styrevervs register.