Etisk kvalitet i både myndighetsutøvelse og tjenesteyting er en forutsetning for at innbyggerne skal ha tillit til kommunens tjenester, folkevalgte og ansatte. Flekkefjord kommunes virksomhet skal derfor preges av høy etisk standard. Kommunen skal ivareta ulike roller. Som forvalter av samfunnets fellesmidler, tjenesteutøver, myndighetsutøver, ombudsmann, eier, samt arbeidsgiver, stilles det høye krav til den enkeltes etiske holdninger både som folkevalgt og som ansatt.
Målet med retningslinjene er å fremme bevisstheten omkring etikk, styrke kommunens omdømme, og bidra til å klargjøre hva som er akseptabel praksis. Alle politikere og ansatte i Flekkefjord kommune har ansvar for å sette seg inn i retningslinjene.
Etikk innebærer en systematisk analyse av hva som er rett og galt. De etiske retningslinjene beskriver verdier, prinsipper og retningslinjer for god etisk praksis. Til grunn for Flekkefjord kommunes etiske handlingsrom ligger kommunens vedtatte verdier:
- Redelig
- Engasjert
- Nyskapende
Vi er redelige
- når vi er åpne og ærlige i handling og kommunikasjon
- når vi respekterer hverandre og møter hverandre med raushet
- når vi er ryddige innad i organisasjonen og overfor innbyggerne våre
Vi er engasjerte
- når vi heier på hverandre
- når vi involverer oss og deltar aktivt
- når vi bryr oss
Vi er nyskapende
- når vi er utviklingsorienterte
- når vi stiller spørsmål ved etablert praksis og tester ut nye løsninger
- når vi søker erfaring og kompetanse hos andre i og utenfor organisasjonen
Hva gjelder kritikkverdige forhold i henhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser, vises det til egne vedtatte rutiner for varsling av kritikkverdige forhold.