Alkoholpolitiske retningslinjer 2024-2028

3 Søknad og saksbehandling

Bevillingsplikt

Salg og skjenking av alkoholholdig drikk kan bare skje på grunnlag av bevilling etter alkoholloven, jf. alkoholloven § 1-4a. Den som vil selge eller skjenke alkoholholdig drikk skal benytte seg av aktuelt søknadsskjema som er tilgjengelig via kommunens nettsider. Saksbehandlingstid er inntil fire måneder, jf. alkoholloven § 1-11. Ved ny søknad om ordinær bevilling stilles det krav om fremlegging av virksomhetens internkontroll. En skjenkebevilling kan ikke innvilges før det er gitt serveringsbevilling etter serveringsloven § 3.

Styrer med stedfortreder

For hver bevilling skal det utpekes en styrer med stedfortreder som må godkjennes av bevillingsmyndigheten, jf. alkoholloven § 1-7c. Styrer og stedfortreder må være over 20 år, og ha dokumentert kunnskap om alkoholloven og bestemmelser gitt i medhold av den. Styrer og stedfortreder må ha utvist uklanderlig vandel i forhold til alkohollovgivningen, og bestemmelser i annen lovgivning som har sammenheng med alkohollovens formål.

Styrer og stedfortreder må være ansatt på salgs- eller skjenkestedet, eller arbeide i virksomheten i kraft ev eierstilling. Det stilles ikke krav til at styrer eller stedfortreder skal være fysisk til stede på salgs- eller skjenkestedet til enhver tid. Disse har likevel ansvaret for at utøvelsen av bevillingen er forsvarlig også når de ikke er til stede. Styreren eller stedfortrederen skal være kontrollmyndighetens kontaktperson og sørge for at det pekes ut personer som kontrollmyndigheten kan forholde seg til ved en kontroll i deres fravær.

Det kan gjøres unntak fra kravet om stedfortreder når det virker urimelig bl.a. av hensyn til salgs- eller skjenkestedets størrelse, jf. alkoholloven § 1-7 første ledd.

Innhenting av uttalelser

Ved behandling av søknad om bevilling innhentes politiets og eventuelt skatte- og avgiftsmyndighetenes uttalelse, jf. alkoholloven § 1-7 annet ledd. Det foretas også en sosial vurdering av rådgiver/saksbehandler, og sosialtjenesten i NAV kan ved behov også bes om å uttale seg i disse sakene. I søknader om skjenkebevilling bør det også innhentes uttalelse fra brannvesenet. Skjenkesteder er ofte registrert som særskilt brannobjekt. Det kan også innhentes uttalelse fra salgs- og skjenkekontrollører.

Nevnte instansers uttalelser skal vurderes i forbindelse med saksbehandlingen. Bevillingshaver skal oppfylle kravet til vandel, jf. alkoholloven § 1-7b.

Kommunens skjønnsutøvelse

Kommunen har en vid skjønnsadgang ved vurdering av om bevilling bør gis, og kan blant annet legge vekt på antallet salgs- og skjenkesteder, stedets karakter, beliggenhet, målgruppe, trafikk- og ordensmessige forhold, næringspolitiske hensyn og hensynet til lokalmiljøet for øvrig, jf. alkoholloven § 1-7a.

Kommunen har blant annet anledning til å sette en øvre grense for antall bevillinger i Flekkefjord kommune. I Flekkefjord kommune settes det ikke tak på antall bevillinger.

Kommunen kan i tråd med § 15. og i alkohollovens § 4-3 og § 4-4 differensiere skjenketiden når situasjonen taler for det. Eksempelvis kan maksimum skjenketid ved et skjenkested endres ved å sette vilkår i tråd med alminnelige forvaltningsmessige regler som når det for eksempel forekommer brudd på politivedtektenes bestemmelse om ro på offentlig sted etter kl. 23.00 eller ved større ansamlinger av folk etter stengetid.

Driftskonsept skjenkebevilling

Skjenkebevilling for inntil fire år av gangen kan tildeles serveringssteder som har tilrettelagt for servering av mat og/eller drikke.

Driftskonsepter med innhold som kan oppfattes som samfunnsmessig uheldig tildeles ikke skjenkebevilling, verken varig bevilling eller bevilling for en enkeltanledning. Eksempler på dette kan være aktivitet for barn og unge, pengespill, idrettsaktivitet, aktivitet med diskriminerende innhold eller annet. 

I kombinerte anlegg for skole og andre formål kan det i særlige tilfeller gjøres unntak når anlegget benyttes til kulturelle og sosiale formål utenom skoletiden. Det tillates heller ikke skjenking i barnehager, kulturskoler, ungdomsklubber, kirker eller andre lokaler med religiøs aktivitet, og ikke i private boligeiendommer. 

Differensiering av type alkoholholdig drikk og aldersgrenser

Det kan gis skjenkebevilling for alkoholholdig drikk gruppe 1, 2 og 3.

For å bidra til at alkohollovens bestemmelser om aldersgrenser overholdes, skal det stilles vilkår om at virksomheter med skjenkebevilling for alkoholholdig drikk gruppe 3 ikke kan gi adgang til personer under 20 år i lokalet etter kl. 22.00. Dette gjelder ikke virksomheter som restauranter eller andre spisesteder.

 Driftskonsept salgsbevilling

Salgsbevilling kan tildeles dagligvareforretninger og spesialiserte ølutsalg.

 Alkoholloven innebærer ikke forbud mot salg av alkoholholdig drikk gruppe 1 over internett, men det er innenfor kommunens skjønnsadgang å avgjøre om det skal tillates. Dersom det tillates, skal utleveringstider for alkoholholdig drikk være innenfor salgstider for alkoholholdig drikk.

Alkoholloven har pr. i dag ikke egne regler for salg av alkoholholdig drikk via selvbetjente/ubemannede kasser. Det har likevel vært vanlig praksis at kommunene i tråd med sin skjønnsutøvelse med bakgrunn i alkoholloven § 1-7a vurderer dette som et eget driftskonsept der kontrollhensyn er godt ivaretatt. Det antas å komme ytterligere presiseringer på dette rettsområdet.

Klage

Vedtak om salgs- og skjenkebevilling er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven, og kan påklages til statsforvalteren, jf. alkoholloven § 1-16 og forvaltningsloven § 28.