Alkoholpolitiske retningslinjer 2024-2028

8 Reklameforbudet i alkoholloven

Det er ikke tillatt å markedsføre alkoholholdige drikker overfor forbrukere.

Alkohollovens reklameforbud er hjemlet i alkoholloven § 9-2 første ledd, og utdypet i alkoholforskriften kapittel 14. Se Helsedirektoratets rundskriv til alkoholloven kapittel 9 og Helsedirektoratets rundskriv til alkoholforskriften kapittel 14.

I henhold til alkoholloven § 9-2 første ledd er det forbudt å:

  • reklamere for alkoholholdig drikk
  • reklamere for varer med samme merke eller kjennetegn som alkoholholdig drikk
  • la alkoholholdig drikk inngå i markedsføring av andre varer eller tjenester 

Reklameforbudets hovedformål er å hindre påvirkning som fører til økt etterspørsel av alkoholholdig drikk. I tillegg har forbudet til formål å opprettholde forståelse i befolkningen for at alkoholholdige drikkevarer skiller seg fra andre handelsvarer, og at det er behov for særskilt regulering som begrenser alkoholforbruket i Norge. For å oppnå formålene, er forbudet utformet som et generelt forbud mot alle former for markedsføring av alkohol, men med noen begrensede unntak.