1 Innledning
Flekkefjord kommunes alkoholpolitiske retningslinjer skal være retningsgivende for forvaltningen av kommunens alkoholpolitikk. De alkoholpolitiske retningslinjene gjelder for perioden 2024 - 2028, og er utarbeidet i samarbeid med de øvrige kommunene i Lister.
Kommunen har en plikt til å utarbeide en alkoholpolitisk handlingsplan, jf. alkoholloven § 1-7d. Det er alkoholloven som setter rammene for hvordan alkoholpolitikken skal forvaltes, og innenfor disse rammene har kommunen et ansvar for å utforme sin egen lokale alkoholpolitikk. Flekkefjord kommunes alkoholpolitiske retningslinjer er kommunens virkemiddel for å nå målsetningen om å “[…] begrense i størst mulig utstrekning de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk kan innebære”, jf. alkoholloven § 1-1. I samme bestemmelse er det presisert at alkoholloven tar sikte på å begrense forbruket av alkoholholdige drikkevarer. I alkoholforskriften § 2-1 er det også presisert at “salg og skjenking av alkoholholdig drikk skal foregå på en slik måte at skadevirkningene begrenses og alkoholpolitiske og sosiale hensyn ivaretas”.
Regulering av alkoholomsetning har både næringspolitiske og sosialpolitiske sider. De alkoholpolitiske retningslinjene skal være forutsigbare for bransjen, forpliktende for både kommune og bransje, og bidra til likebehandling.
1.1 Salgs- og skjenkebevillinger i Flekkefjord kommune
I Flekkefjord kommune er det pr. 01.01.2024 følgende antall salgsbevillinger:
- Dagligvarebutikker - 11 stk.
- Nettsalg - 0 stk.
- Vinmonopol - 1 stk.
I Flekkefjord kommune er det pr. 01.01.2024 følgende antall skjenkebevillinger:
- Restauranter/spisesteder/puber - 16 stk.
Kommunen rapporterer hvert år til Folkehelseinstituttet om kommunens forvaltning av alkoholloven, jf. alkoholforskriften § 7-3. Fra og med 2024 vil utvalg for helse og velferd orienteres om innholdet i denne rapporteringen.