Prosjekt mentorordning

I perioden 2025-2027 piloteres mentorordning for nyansatte i utvalgte tjenester. Fra 2027-2028 skal mentorordningen prøves ut i enda større skala. Målet er økt rekruttering og redusert turnover i tjenestene.
 

Hva er mentorordningen? 

Mentorordning handler om at nyansatt i en tjeneste får mentor det første året i ny jobb. Mentor skal være en støttespiller og hjelpe nyansatt med å få en god inngang i ny jobb.

Elementene i mentorordningen er:

  • Mentor og nyansatt har jevnlige samtaler gjennom det første året
  • Leder følger opp både mentor og nyansatt

Mentorordningen – trygg start og faglig utvikling

Å være ny i jobben kan være utfordrende. Vår mentorordning gir nyansatte en trygg overgang og mulighet til å utvikle sitt potensial.

For den nyansatte:

  • Økt trygghet i rollen
  • Bedre selvinnsikt og faglig støtte

For mentoren:

  • Kompetanse i kommunikasjon og veiledning
  • Nye perspektiver og læring fra den nyansatte

Mentorordningen styrker både enkeltpersoner og arbeidsmiljøet. Den bidrar til trivsel, kompetanseheving og kvalitet i tjenestene.

Sammen skaper vi en arbeidsplass der folk trives og blir værende.

Pilot i prosjektet

Mentorprogram

Mentorprogrammene viser hva som skal skje i løpet av det første året for den nyansatte. Du kan lese mer om programmet her:

Har du noen spørsmål?